Partnerzy serwisu:
Innowacje

Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
14-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Łukasiewicz – PIT

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu
fot. Łukasiewicz – PIT
Daje wysoką skuteczność, jest tańsza niż inne metody i sprawdza się w nawet najtrudniejszych warunkach glebowych. Bioremediacja jest technologią, która ma pozwolić w ciągu roku dwukrotnie obniżyć zawartość oleju kreozotowego w glebie. Opracowali ją naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z badaczami z Politechniki Poznańskiej i Politechniki Łódzkiej.

Olej kreozotowy jest używany do nasycania drewnianych podkładów kolejowych i słupów teletechnicznych. Skutecznie chroni je przed wilgocią czy rozwojem grzybów. Jest jednak wysoce toksyczny dla ludzi i środowiska. Ze względu na zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) zaliczany jest do środków kancerogennych. Z tego powodu jego stosowanie jest mocno ograniczone. Mogą go używać tylko przedsiębiorstwa z odpowiednim pozwoleniem. Autoklawy służące do nasycania drewna są zawsze zlokalizowane na świeżym powietrzu. Gdy powstaje wyciek – zanieczyszczoną kreozotem glebę trzeba oczyścić.

Nie jest to jednak łatwe, ponieważ ze względu na dużą zawartość WWA kreozot nie ulega dostatecznie szybkiemu rozkładowi przez naturalnie występujące w glebie czy wodzie mikroorganizmy. Stosuje się wiele metod – często fizykochemicznych, w których proces oczyszczania wymaga energochłonnych etapów przepompowywania powietrza czy wody. Duża część metod jest na tyle nieskuteczna, że konieczne jest przetransportowanie skażonej gleby na zewnętrzne pryzmy dekontaminacyjne.

Bioremediacja

Badacze z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Politechniki Poznańskiej i Politechniki Łódzkiej informują, że opracowali nową technologię bioremediacji gleby, która jest skuteczna i tania. Wykorzystali oni wyhodowane w bioreaktorach mikroorganizmy – bakterie oraz enzymy pozyskane z grzybów – które przekształcają toksyczne związki organiczne w prostsze i nieszkodliwe substancje. Zanim naukowcy dobrali skład biopreparatu, przetestowali w laboratorium kilkanaście wariantów badawczych.

Gleba, którą oczyszczali – z nasycalni podkładów kolejowych – była zanieczyszczona od kilkudziesięciu lat. W dodatku była bardzo wymagająca – o wysokiej gęstości i pojemności wodnej. – Prowadząc testy w skali ćwierćtechnicznej na średnio zanieczyszczonej glebie, byliśmy w stanie w ciągu trzech miesięcy obniżyć zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych o 80 proc. – mówi dr inż. Mateusz Sydow z Łukasiewicz – PIT. – Z kolei w testach technicznych zawartość WWA w ciągu roku zawsze spadała ponad dwukrotnie – dodaje.

Opracowana technologia jest tańsza od obecnie stosowanych, ponieważ nie wymaga przewożenia gleby na pryzmy dekontaminacyjne. Czas trwania bioremediacji zależy od właściwości gruntu, stopnia jego zanieczyszczenia i pogody. W okresie wiosenno-letnim oczyszczanie przyspiesza, jesienią i zimą mikroorganizmy hibernują i czekają na lepsze warunki. – Ta technologia została przygotowana dla najbardziej niekorzystnych warunków glebowych, jakie mogą występować w Polsce – podkreśla dr inż. Mateusz Sydow cytowany w komunikacie.

W polskich nasycalniach produkuje się rocznie ok. 40 tys. m³ drewna zabezpieczonego olejem kreozotowym. Naukowcy z Łukasiewicz – PIT pracują teraz nad technologią utylizacji zużytych drewnianych podkładów kolejowych zabezpieczonych olejem kreozotowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20-40 lat w Polsce trzeba będzie zutylizować półtora miliona takich podkładów - czytamy w komunikacie.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Infrastruktura

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Roman Czubiński 17 czerwca 2022

Postępują prace na linii 211 z Chojnic do Kościerzyny

Infrastruktura

Poprawa prędkości na torach wyhamowała

Infrastruktura

Poprawa prędkości na torach wyhamowała

Jakub Madrjas 18 lutego 2019

PPM-T kupiło podbijarkę z funkcją DGS

Tabor i technika

PPM-T kupiło podbijarkę z funkcją DGS

inf. prasowa 26 stycznia 2018

Zobacz również:

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Infrastruktura

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Roman Czubiński 17 czerwca 2022

Postępują prace na linii 211 z Chojnic do Kościerzyny

Infrastruktura

Poprawa prędkości na torach wyhamowała

Infrastruktura

Poprawa prędkości na torach wyhamowała

Jakub Madrjas 18 lutego 2019

PPM-T kupiło podbijarkę z funkcją DGS

Tabor i technika

PPM-T kupiło podbijarkę z funkcją DGS

inf. prasowa 26 stycznia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5